Директорът на Осмо СУ – Благоевград С. Биров: Случилото се е недопустимо, колежката е санкционирана
„Уважаема редакция на вестник „Струма“, моля ви да дадете гласност на един случай в училище, защото е крайно необходимо обществото да знае какво се случва. Аз съм родител на ученик в 5-и клас на 8-мо СУ „Арсени Костенцев“ – Благоевград. Преди няколко дни бях много изненадана, когато детето ми съобщи за една шокираща случка в час по български език. Госпожа Колева изглежда не е могла да се справи с дисциплината в клас и накарала всички деца да си залепят устата с тиксо. Така е настанала тишина. Кажете, така ли трябва да се възпитават деца?”. Това е част от сигнала, изпратен по пощата до редакцията на вестник „Струма“.
Майката пита и какво е направил директорът, и в емоционален изблик предлага на учителката също да й бъде залепена устата.
Репортер на „Струма” отиде на място в училището и се срещна с директора Сергей Биров. Той потвърди, че е имало такъв случай, и го определи като неприемлив и недопустим. С. Биров сподели, че по времето, когато е станал инцидентът, е бил в болнични. Той обаче е информиран и всички последващи действия са съгласувани с него, макар че под документите стоят името и подписът на зам. директора по учебната дейност, защото по това време тя е замествала директора.
„Не сме се опитали, както се казва, да „заметем нещата под килима“. Напротив, реагирали сме своевременно, установено е дисциплинарно произшествие и на учителката е наложена санкция“, категоричен бе директорът на 8-мо СУ С. Биров. Той уточни, че за случилото се не са постъпвали писмени жалби, но е имало устни оплаквания от страна на родители. След часовете те са информирали класния ръководител, а тя, от своя страна, ръководството. От учителката Миглена Колева са изискани първоначално устни и след това писмени обяснения. В тях тя е описала, че е имала два часа един след друг във въпросния клас. С оглед приключването на втория срок и на учебната година някои от децата били в еуфория от предстоящата ваканция. Това оказало влияние на дисциплината и възпрепятствало работата й. Затова под формата на игра тя накарала няколко деца от класа да си сложат тиксо на устата, за да имат възможност другите ученици все пак да чуят урока и да научат нещо. Играта с тиксото била за кратко и часът завършил нормално както за учителката, така и за учениците, твърди в обясненията си учителката.
„Може и да става въпрос за дидактическа игра, но подобни методи на педагогическо взаимодействие са неприемливи и не са разписани нито в нормативните документи, нито в училищния правилник за вътрешния трудов ред“, каза дииректорът и детайлно разясни целия механизъм за действие в подобни ситуации. Ако ученици не спазват установения ред, правила и дисциплина и възпрепястват работата на учителите, то се намесва педагогическият съветник. В случай че въпросният специалист отсъства, се търси намесата на зам. директора или директора. Провинилият се ученик се поема за съответния час от педагогическия съветник, а с края на учебните занятия за деня се информират родителите, при необходимост се викат в училището, набелязват се конкретни мерки и евентуално се пристъпва към налагане на санкция. В случая учителката не е действала по установения механизъм, въвела е собствения прийоми и методи, като за нарушението й е наложено наказание „забележка“, разясни директорът С. Биров. И допълни, че при постъпването си на работа младите учители биват подпомагани от ментори. Такъв, в лицето на дългогодишния и утвърден специалист по български език и литература Николина Дамянова, е определен и на учителката Колева.
„Не са констатирани пропуски в работата на Колева. От постъпването й на работа от началото на тази учебна година срещу нея няма жалби и оплаквания, тя няма други провинения. Смятам, че както на учениците, така и на учителите не бива да бъдат директно и категорично „подрязвани крилете“. Санкцията трябва да съответства на тежестта на нарушението“, анализира директорът на 8-мо СУ и отдаде случката с тиксото на действия под влияние на емоции от страна на младата учителка и на малкия й педагогически опит.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
А само да попитам загрижената за детето си майка как го е възпитала да се държи на обществени места, каквото е училището. Тази дама обяснила ли е на рожбата си, че в час се мълчи, когато госпожата говори? Или бързо забрави, че основно възпитанието е дело на семейството, а не да прехвърля отговорности на училището. Госпожо, учителите няма как да научат детето ти на навици на поведение. Това си е твоя грижа! Апропо аз на твое място бих се срамувал, не да се оплаквам, понеже случката говори що за възпитание си дала на отрочето си.