Прогнозите на наблюдателите са, че частната фирма ще подложи динена кора на държавната „БДЖ Пътнически превози”, като предложи комбинирана услуга влак-автобус и обере пая от пътуващите по печелившите линии
Частната „Ивкони Експрес“, свързана с дупнишкия политик Ивайло Константинов, поема четвърт от жп превозите в България от 2027 г. в продължение на 12 години. Фирмата бе обявена за спечелила 2 от 3-те обособени позиции в обществената поръчка на Министерството на транспорта и съобщенията. От 12 декември 2026 г. тя ще обслужва двата по-малки лота – Северен и Южен регион.
„Ивкони Експрес“ спечели „на поправителен“, защото в първоначално подадените документи за един от лотовете фирмата предложи 3 електрически мотрисни влака, при заложен критерий от министерството на 8 бр., а за другия лот предложи 6 мотрисни влака вместо исканите поне 7. Наложи се комисията по избор на изпълнител да връща офертите на частното дружество, свързано с бившия им депутат от ГЕРБ Ив. Константинов, за нови ЕЕДОП или други документи, в които да бъде отстранено несъответствието.
Третият лот – Западният регион, бе спечелен от държавната „БДЖ Пътнически превози“ ЕООД. Държавната железница кандидатства и за другите два региона, но загуби поради по-високи предложени цени за превоз на 1 км.
Двете фирми ще усвоят държавна субсидия от 2 730 972 918,51 лв. без ДДС, което означава бизнес за „Ивкони Експрес“ за 45 млн. евро. годишно. Срещу тези пари частникът се задължава да покрива релации като Горна Оряховица-Варна, Варна-Карнобат-Бургас, Русе-Варна, Пловдив-Асеновград, Карлово-Карнобат-Бургас, Пловдив-Стара Загора-Карнобат-Бургас, Стара Загора-Симеоновград.
Решението на сваленото след всенародни протести правителство да настани частен играч по линиите на БДЖ поставя началото на фалита на държавния превозвач, предвиждат наблюдатели.
Прогнозите са, че при наличието на добре организирана автобусна мрежа под другата марка „Юнион Ивкони“ много вероятно е новият играч да се опита да надхвърли значително договора си с държавата чрез предлагане на обща услуга влак-автобус. Така „Ивкони“ ще надхвърли отпуснатите му линии и ще обере лъвския пай пътници по основните направления Бургас-София и Варна-София. БДЖ, която и сега е в плачевно състояние, лесно ще бъде доведена до крах.
„Юнион Ивкони“ не е случаен играч. Тя доминира в автобусния сектор след серия придобивания, финансирани с много изгодни кредити от държавната Българска банка за развитие. През 2021 г. в качеството си на министър на икономиката Кирил Петков обяви, че дружеството майка на „Ивкони“ – „Транспект“, е получило заем при само 4% лихва, наместо нормалните 9.
В края на 2024 година гражданското движение „Боец“ огласи скандални документи, според които синът и бившата съпруга на временния главен прокурор Борислав Сарафов са получавали големи заплати от „Юнион Ивкони“. През 2023 г. синът е взел от транспортното дружество над 67 000 лв., а бившата съпруга – над 56 000 лв.
ВАНЯ СИМЕОНОВА
