Сребърният медалист в конкурса на вестник „Струма”, старши учителят в НХГ Д. Петрова: Много често изискваме учениците да възпроизвеждат това, което сме казали, и ако малко се отклонят, оценката е по-ниска, но ако изтъкваме дори най-малкия прогрес и положените усилия, ще отчитаме стъпките нагоре, а не стъпките назад

Основното е да успеем да накараме децата да повярват в училището, в учителите, в класния, ако направим това, то другото е лесно, категоричен е педагогът с 30-г. опит

Диана Петрова е старши учител по английски език в Националната хуманитарна гимназия „Св.св. Кирил и Методий” – Благоевград. Тази година тя заслужи второ място в конкурса на вестник „Струма” „Любим учител”, а по време на церемонията по награждаването сподели, че предпочита да работи, вместо да получава награди. Какво се крие зад тези думи? Как учителката успява да усмирява учениците си само с поглед, какви методи използва в работата си… следва в разговора.

Важно е да се отбележи, че интервюто бе взето, преди да излязат резултатите от международно сравнително изследване на постиженията на учениците PISA. Но и без да знае данните и констатирания тревожен спад, от позицията на своя 30-годишен опит г-жа Петрова открои основните проблеми в българското образование. Говори за нуждата от намаляването на административната тежест, „зубренето” като начин за изкарване на оценки, защото учебниците трябва да са само помощно средство, а на учителите да се даде по-голяма свобода …     

  • Г-жо Петрова, по време на церемонията признахте, че предпочитате да работите, а не да получавате награди.
  • По принцип не съм любител на конкурсите и не мисля, че идеята е човек да се изявява на всяка цена. На фона на това обаче, конкурсът на вестник „Струма” е един от тези, които си струва и имат стойност, защото учителят бива оценяван от участниците и пряко засегнатите от образователния процес – родителите, учениците, обществеността. Именно това е най-голямото признание за нас, учителите. Така че за мен е чест да съм един от призьорите в тазгодишното издание.

Думите, или както казахте признанието ми по време на церемонията, бяха продиктувани от факта, че не съм участвала в конкурси, форуми, в които да се самоизтъквам като педагог. Предпочитам това да го направят моите ученици със своите резултати. Разбира се, всеки изпитва задоволство и чувство на удовлетвореност, като трудът му бива оценен. И да, през 30-годишния ми педагогически опит съм получавала награди. Последната, която си спомням, бе по повод 24 май м.г. За мен обаче най-голямото признание и отличие си остава това от конкурса на вестник „Струма”.

  • Казаното от Вас – за оценката от учениците, ме връща към 2017 г. Тогавашният Ви випуск бяха единадесетокласници и ме помолиха да отразя изненадите, които са Ви подготвили за рождения ден. Ще цитирам думите им: „Госпожата не само ни учи, тя ни изслушва и разбира. Страхотно е да имаме такъв учител!”.
  • И аз си спомням този ден, и то много добре. Първо, не очаквах и изобщо не подозирах, че учениците знаят кога ми е рожденият ден. Никога не съм го афиширала, а и „наследих” този клас от колежка, която се пенсионира. За една година успях да спечеля доверието им и успяхме, както обичам да казвам, да станем като едно семейство. Този и следващият ми випуск, който изведох миналата година, бяха до мен и в хубави, и в лоши моменти. Радвам се, че до ден-днешен същите тези деца ме приемат като тяхната класна – звънят, за да поискат съвет, или просто ми се обаждат, за да се чуем.
  • Не е тайна, че паралелките с профил „Хуманитарен”, и не само те, се радват на засилен интерес и често пълняемостта е над максимума. Как успявате да овладеете класове от по 28, 29, 30 ученици?
  • Не съм се замисляла по този въпрос, защото не ми е било трудно. Просто нещата са се случвали, без да се питам как. Например в последния ми випуск бяха 31 ученици. Последните две години – 11 и 12 клас, бяха най-хубавите. В класната стая „нямаше въздух”, но пък имаше атмосфера. Големите паралелки никога не са ме плашили. Основното е да успеем да обединим децата, да ги накараме да повярват в училището, в учителите, в класния ръководител, който в много случаи е повече от приятел. И ако направим това, то другото е лесно.
  • Настоящият Ви 8 „а” клас е доста „пъстър”, да не кажа колоритен, имате и близнаци – момчета, а друга двойка близнаци – момичета, са решили да се „разделят”.
  • Да, класът е пъстър. Има деца от Благоевград, Петрич, Сандански, Гоце Делчев, Якоруда. Всички сме различни със своя характер и индивидуалност. Близнаците са Виктор и Александър и в началото ми беше много трудно да разбера кои са, защото те са различни и по външност, и по характер. И двамата са чудесни, като единият е по-спортна натура, а другият е артистичен. Имаме и момиченце, чиято сестра е в Езиковата гимназия. Вики пък е избрала да дойде при нас. Казва, че това е нейното решение, а не на сестричката й, и иска да учи точно в паралелката с профил „Хуманитарен” на Националната хуманитарна гимназия.

Ученици споделят, че не повишавате тон, не удряте по бюрото, а просто въздишате. Това ли е Вашият начин да изразите несъгласието си, недоволството от дадена ситуация в клас?

– Не виждам смисъл в това да викам или да крещя. Когато усетя, че на учениците им е омръзнало или са на предела на това да ме слушат, особено в 8 клас, когато имаме по 4 часа интензивно изучаване на английски език, но трябва да си довърша урока, наистина спирам. Що се касае до дисциплината, ще цитирам думите на една ученичка, която ми каза: „Г-жо, по погледа Ви разбираме, че сме прекалили”. Явно ми е много лош погледът и не се налага да викам.

– Доколкото знам, в работата си използвате и чисто психологически методи. Ще разкажете ли за похвата на анонимните писма?

– Класът ми е от 28 ученици и, както казах, всички са от различни училища, семейства. За мен е много важно да ги направя колектив. И за да не „изпусна нишката”, реших да проведа  по-различен час на класа. През лятото на тази година заедно с нашия директор г-жа Солачка бяхме на обучение във Флоренция /Италия/ за емоционалната интелигентност и превенцията от насилие. За мен това бе изключително полезен и адекватен на съвременността курс. В тази връзка приложих част от видяното, наученото, като поставих на учениците задача да напишат анонимни писма на тема „Искам да ти кажа”, или „Искам да Ви кажа”, като включих и себе си. Просто трябваше да изразят какво искат да се промени, или например кого от съучениците си не харесват, като можеше да не се разкриват и да останат анонимни. Изненадата ми бе продиктувана от факта, че повечето деца не се криеха, не се притесняваха и си казваха, докато четях тяхното писъмце. Което означава, че донякъде сме си спечелили доверието. Получиха се много интересни неща като резултат. В писмата открих много пишещи и мислещи деца, които започваха по много интересен, креативен начин, без да се нападат и обиждат, но всеки се сещаше към кого е отправено даденото послание. Мога да кажа, че след този по-различен час на класа у някои деца настъпи коренна промяна в поведението в положителна посока.

– А имаше ли писмо, насочено към Вас?

– Имаше. Няколко от писмата бяха насочени към мен и препоръката бе да не съм толкова търпелива и толерантна към някои от класа. Така че и аз ще трябва да си взема забележка.

– В есето, което написахте за конкурса „Любим учител”, казвате, че преподаването често се бърка с оценяването. Какво имате предвид?

– Много често изискваме, свикнали сме децата да възпроизвеждат това, което сме им казали. И ако малко се отклонят, не пресъздадат дословно казаното в урока, то оценката съответно ще е по-ниска. Аз лично предпочитам при преподаването ми всеки един ученик да ме разбере и да може по свой начин да го асимилира, така че да му е лесно да го запомни и след това да го ползва. Не искам да ми се повтарят думите. Уважавам мнението на всеки един от учениците и за мен не е толкова важно дали днес си написал домашното, ако на дъската ми покажеш, че си разбрал урока. Естествено, трябва да има и положен труд, за да покажат, че са съпричастни с учебния процес.

– Ваши са и думите, че оценката на способностите не трябва да се базира на грешките, а да отчита напредъка, прогреса на учениците.

– Определено стоя зад тези думи. Ако ние непрекъснато ги наказваме и изтъкваме грешките им, може да имаме обратния резултат. Самото дете да се демотивира, да каже, че това не е неговото, и да спре да учи. И обратното, ако се забелязва дори и най-малкия прогрес, положените усилия, то ефектът ще е много по-различен. По този начин ще отчитаме стъпките нагоре, а не стъпките назад.

– Ако разрешите, ще засегна тематиката на Вашата предметна област – английския език. 

Естествено, ако някой въпрос Ви се стори прекалено провокативен, може да не ми отговаряте.

– Слушам.

Според Вас нужно, или по-скоро необходимо ли е обучението по английски да започва още от 1 клас, при положение че тогава се усвояват А-то и Б-то на родния си език?

– Преди няколко години действително имаше т.нар. РЧО /ранно чуждоезиково обучение/, което започваше още от 1 клас, наравно с ограмотяването по български език. Смятам, че това не беше много удачно. Доколкото знам, сега в 1 клас английският език се изучава само ако бъде посочен като свободноизбираем предмет. Според мен е подходящо чуждоезиковото обучение да започва във 2 клас. Тогава  нито е късно, нито е рано. Хубаво е нашите деца да се запознаят с езиците в по-ранна възраст, още повече че главите им не са обременени от други предмети и науки, а и по-лесно помнят в тази възраст. И ако ме питате дали в гимназиалния етап има смисъл от интензивното изучаване на чужди езици, то отговорът ми е да. В нашето време, при отворените граници, възможността да се пътува,  младите хора трябва да имат възможност да общуват. И тук не говоря за отделните компоненти, граматиката, нивото на владеене, а за самото общуване и в крайна сметка езикът да ни служи.

– Както е известно, от две години държавните зрелостни изпити се провеждат в нов формат. Налице е сериозен дисбаланс. С най-висока средна успеваемост са матурите по чужд език като профилиращ предмет, а по БЕЛ слабите оценки нарастват.

– Това е тенденция и на регионално, и на национално ниво. В нашето училище на ДЗИ по английски език м.г. се явиха около 60 зрелостници от трите класа, на които преподавах. Успехът им е „Отличен” /5.54/. Мога да кажа, че форматът по английски език е прецизиран от страна на чиста граматика и е наблегнато на уменията – за слушане, за четене с разбиране, за писане. Единствено липсва умението за говорене, но поне на сегашния етап това няма как да бъде заложено и респективно проведено. И да, може би точно това допада на учениците и по тази причина толкова голям процент от зрелостниците избират английския език като второ ДЗИ по предмет от профилиращата подготовка.

Ще акцентирам и на друг факт. Докато са в училище, учениците имат възможност да се изявяват в други състезания, които са твърде далеч от учебната програма. Например олимпиадата по английски език. Там все още съществува компонентът диктовка, който не е задължителен и го няма в нито един изпитен формат. И може би наистина трябва да се преразгледат учебните програми.

– На база на резултите от матурите в обществото се налага мнение, че част от завършващите средно образование имат по-добри знания по  английски, отколкото по родния си език. Не е ли притеснително това?

– Определено е притеснително. Аз не съм от хората, които смятат, че английският език е най-важният предмет в нашата образователна система. И да, обичам много работата си, учениците си. Изключително удоволствие са часовете по профилираната  подготовка, особено тези по английска литература. Просто общуването е на друго ниво. За мен обаче българският си остава на първо място, защото е нашият, родният език. Притеснително е, когато учениците не знаят значението на думи /например наскоро ги питах какво означава ведро и никой не отговори/, или не могат да дадат синоними на дадена дума. Защо е така, могат да обяснят по-добре колегите по БЕЛ, но за мен има една основна причина и тя е свързана с недостатъчното четене. Не говаря само за задължителната литература, а за четенето като потребност, ценност и превръщането ни в зависими към всичко електронно около нас.

– И като споменахте електронно, зрелостници от различни училища са ми споделяли, че се явяват на матуратата по английски, защото са го научили от филмчета, клипчета…

– Мисля, че това могат да го кажат съвсем в началото – някъде до 7 клас. След това при интензивното изучаване, както е при нас, ученици често признават: „Ние си мислехме, че знаем английски, но…”. Да, те са „залети” от песни, клипчета, информация в интернет пространството и социалните мрежи, но това е езикът, който се говори по-скоро на улицата, между тях самите. Но от гледна точка на литературните аспекти, уменията за изразяване, създаване на текст е необходимо едно по-високо ниво на владеене. В момента учим точно това, че има официален и неофициален език. В този смисъл самите ученици много бързо разбират какво трябва да знаят, как да се изразяват, ако искат да продължат.

Ако зависеше от Вас, какво бихте променили в българското образование?

– От моя гледна точка първо трябва да се започне от учебниците. Може би някои колеги ще кажат, че с многото учебници се дава по-голяма свобода за избор. Реално погледнато обаче, в учебниците почти нищо не се променя през годините, а само се обновява. Това не е добре, защото ние учим различни деца. Второто, което е, че за мен учебниците би следвало да са помощно средство и не трябва да бъдем обвързани до такава степен, а да имаме свободата да подхождаме по-творчески, съобразно класа деца. Тоест, индивидуалният подход да е на предни позиции.

Другото, което бих променила, е административната дейност. Очакванията бяха, че с въвеждането на т.нар. дигитализация, електронните дневници, част от тези дейности ще отпаднат, но не се получава и не мисля, че нещо се улесни в работата на учителя. Половината от времето си прекарваме в разни електронни сайтове, в които трябва да попълваме, да следим, прехвърляме… Ако зависеше от мен, бих намалила административната тежест, или поне да помислим за учител по административната работа.

  • Г-жо Петрова, след всичко казано от Вас не мога да не попитам: защо решихте да станете учител?
  • И аз самата често се питам това, но пък другият въпрос, който веднага си задавам, е: Ами можете ли да правите нещо друго, г-жо Петрова? Ако трябва да бъда честна, винаги съм си се представяла в ролята на учител, но може би по-скоро в детска градина или в по-ранните етапи на образованието. Усещам обаче, че именно учениците ми ме държат млада по дух и всъщност мястото ми е сред тях.
  • По време на церемонията споделихте, че посвещавате наградата на всички Ваши ученици, и най-вече на випуска, който изведохте миналата учебна година. Сега имате възможност да се обърнете към тях.
  • С випуска, с който се разделих преди няколко месеца, връзката все още не е прекъсната. Всеки ден някой от тях идва в училище, чуваме се и се виждаме. И ако трябва да им кажа нещо, то ще е да са здрави и да успяват в това, в което са избрали да се реализират. Аз им вярвам. Те доказаха, че са можещи, търсещи и очаквам да видя резултата от всичко това.

И тъй като се стремя да има приемственост, то на настоящите ми ученици се опитвам да покажа, че думите „не мога” и „невъзможно” засега трябва да бъдат забравени и да ги заменим с „искам” и „ще го направя”!

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

1 Коментар

  1. Само питам...

    Васко Джибрата, “проф.“ по казаните, като какъв присъства на фотото?

    Отговори

Остави коментар за Само питам... Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *