На 31 януари, при добри метеорологични условия, в България ще пристигне първият медицински хеликоптер. Това обяви пред БНР министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков.
„Вече сме почти на финала тази система да започне да работи и тя да бъде изградена в България по стандартите, които са приложими в Европа и света. В петък вечерта получихме официално потвърждение от производителя, че хеликоптерът ще прелети на 31 януари. На 29-ти ще направи последния тестов полет в Италия, заедно с български екипаж на борда. На 31-ви трябва да пристигне в България. Прелитането на хеликоптера от Италия се нуждае от добра метеорологична обстановка. Колегите от Италия следи обстановката и уверява, че дългосрочната прогноза е добра и има предпоставки да бъде извършен полетът в края на януари“.
По думите му пилотите, които ще летят на този хеликоптер, трябва да направят определени часове на него. Така че от следващия ден тези процедури ще започнат да действат и хеликоптерът ще започне да изпълнява необходимите полети.
Общата бройка на хеликоптерите по този проект ще бъде 8, посочи министърът. По думите му през 2024 г. България ще придобие 3 от тях – един в края на януари, втори в края на юни и третият – през декември. През 2025 и 2026 г. ще дойдат и останалите, добави той.
Застраховката за тази година е осигурена, обяви също Гвоздейков. В момента се работи по осигуряване на застраховка за 2-рия хеликоптер.
„Организирали сме процес по създаване на временни оперативни бази“, каза той. И уточни, че първата, която е на територията на София, вече е оборудвана и разполага с всички компоненти. Долна Митрополия ще приюти втория хеликоптер, а третият ще отиде в Сливен. Утре ще открием летателната площадка на болница „Св. Анна“, добави транспортният министър.
По думите му процесът върви в добри темпове. Той увери, че забавяне няма да има.
Георги Гвоздейков отговори и на критиките към този проект.
„Спешната медицинска помощ в България е изключително опасна, когато некомпетентни хора говорят лъжи. Говорейки по тази тема с очевидно неразбиране, рискуваме да внесем паника в обществото“, предупреди той. Според него това са абсолютно неверни неща, които целят да създадат хаос и напрежение. България има нужда този проект да стане час по-скоро и да започне да работи ефективно, категоричен бе той.
БДЖ
„Поръчките са с огромен финансов ресурс и интерес. Няма нищо проблемно в самия процес„, увери в интервю за предаването „Неделя 150“ Георги Гвоздейков.
„До края на януари – началното на февруари по тази поръчка ще бъде избран изпълнител. В понеделник пускаме отново поръчката за доставка на 35-те мотрисни влака. Коригирахме спецификациите, тъй като очевидно залагайки по-рестриктивни условия, по този начин очевидно затрудняваме изпълнителите. Опростили сме всички изискванията и спецификации“.
Той не вижда причина да се говори, че нещо е провалено. Всичко е в рамките на нормалното, категоричен е министърът и добави, че се използва всяка опция, за да се стигне до финала и сключване на договор за доставка на тези влакове.
„Нека обществото да бъде спокойно. Ние ще си свършим работата и ще направим всичко по силите си тези пари по Плана за възстановяване и устойчивост да бъдат усвоени и българското общество да получи чаканата модернизация в жп транспорта“.
Според него няма опасност да загубим пари по тези процедури. Става въпрос за намиране на решения на съответните проблеми до постигане на крайната цел – получаване на всички заявени влакове, обясни Гвоздейков.
Според него към момента БДЖ се справя перфектно. БДЖ има огромен шанс да бъде следващият железопътен превозвач, смята той. И призна, че скоро във влак не е пътувал, но посочи, че знае какво е състоянието.
„Тази седмица ще излезем с много добра новина, която касае старта на модернизацията на жп транспорта. Ще обявим съвместен проект с европейска държава, което ще даде шанс за развитието на жп транспорта в малко по-добра светлина и правилна посока„.
На полигона
Транспортният министър обясни и предложението си за връщане на обучението на полигон в автошколите.
„Не става въпрос за връщането на полигона от преди 30 години. Тук става въпрос за създаване на съоръжения, които могат да симулират екстремни ситуации. И всеки един водач, попадайки в такава ситуация, да придобие първоначалните умения и навици да може да реагира и да излезе от тази ситуация“.
По думите му дебатът е отворен. Но:
„Тези полигони и обучения са приложими в Европа. Аз не съм открил топлата вода„.
„Български пощи“
„“Български пощи“ трябва да гледат малко по бизнес ориентирано. Трябва да намерят самата бизнес ниша“, коментира Георги Гвоздейков. По думите му резултатите показват, че за 2023 г. са стопили задълженията с 40%. Важното обаче е как оттук нататък да работим в тази посока и да създаваме нови услуги, които да са конкурентни, подчерта той.
„Не се връщам назад, да търся причините. Моята задача е как да предотвратим процесите, които водят към загуби, и да създадем условия за повишаване на резултатите и продуктивността“.
Шенген
Гвоздейков вярва, че в началото на 2025 г. България ще бъде приета в Шенген и по суша.
„Нека да бъдем задружни и обединени от това и да положим максимум усилия всички“, призова той.
Снегът не ни изненада
Относно обстановката в страната след вчерашния снеговалеж, транспортният министър подчерта, че железопътната инфраструктура е почистена и всичко се движи в рамките на зимни условия. „Зима е, обстановката е нормална“, каза той.
Ротацията
Екипът на МТС се справя така, че да постигне всички поети ангажименти в управленската програма, декларира транспортният министър. Изборът дали ще бъда министър по-нататък не е мой, отбеляза той. По думите му това не е въпрос, който може да го разколебае да си върши работата.
„Ние ще работим до последно с високи темпове, за да изпълним нашите цели„, увери Геогри Гвоздейков пред БНР.