Четвъртокласниците от Пиринско са на 5-о място в страната по резултати от националното външно оценяване тази година. Припомняме, че през периода 10-17 май се проведоха НВО-та по 4 предмета – „Български език и литература”, „Математика”, „Човекът и обществото, „Човекът и природата”, в 94 училища в областта с подлежащи 3005 ученици. Анализът на Регионалното управление на образованието в Благоевград отчита намаляване броя на отсъстващите четвъртокласници в сравнение с външните оценявания през учебната 2016/2017 г. На изпита по БЕЛ не са се явили 124 ученици, по „Математика” – 105, по „Човекът и обществото” – 99, по „Човекът и природата” – 102, тоест са отсъствали 403 деца, или 2.80% към общия брой на учениците в 4 клас, участвали на всички изпитвания.
Средният тестови бал от 77.88% /15. 58 точки/ поставя Пиринско на челната петица в националното класиране по области.
2881 са учениците, явили се на изпита по БЕЛ, те са се справили много добре с езиковите задачи, като вида на изречението са определили 92.09% от четвъртокласниците, личното местоимение са разпознали 2261, или 71. 33%. Най-висок е процентът на допуснатите грешки при откриването на подлога като част от изречението -28. 98%. Същата задача фигурираше в НВО и миналата година и тогава тя затрудни 32.14% от децата.
Задачите за четене с разбиране към теста показват формирани умения за определяне на ситуацията на общуване и вида на текста. Учениците се ориентират в сюжета, в обстановката на действие, разбират смисъла на прочетеното. Силните страни на четвъртокласниците са въпросите с избираем отговор, с посочени зрителни опори във възможните отговори. Все още изпитват затруднения при обобщаване, тълкуване на информация и формулиране на възможен отговор. Затрудняват ги въпроси, свързани с откриването на връзката между характерите на героите и основната мисъл на творбата, както и изразяването на отношение и оценка към героите и случката в литературно произведение. При тези задачи 41.86% от учениците са дали мотивиран отговор, 32.80% са отговорили частично и 25.34% са дали грешен отговор или са без отговор. Съответно 39.40 % от четвъртокласниците не са направили извод от прочетения текст – не умеят да изразяват мнение и отношение. По отношение на диктовката анализът показва, че завършващите начален етап умеят да изписват правилно думи без собствено ударение, думи с „я“ и „щ“. Най-често допускалите грешки са при правопис на гласните в неударена сричка /включени 18 такива в диктовката/, правопис на звучна съгласна в края на думата или пред беззвучна, при правописа на съществителното собствено име – „Ежкова поляна“.
Като цяло средният бал от НВО по БЕЛ за областта е 70, 80% /14, 16 точки/, което е с 1,47 т. по-малко от миналата година.
Най-големи затруднениия 2900 ученици, явили се на външното оценяване по математика, са срещнали при геометричните задачи, което се наблюдава и в национален план. 37.32% от учениците са дали грешни отговори при определяне на максималния брой на правоъгълниците. При задачите със свободен отговор най-сериозна тревога будят задача 17 – числов израз без скоби, при която грешните отговори или липсата на такъв са 1132.
На съставната текстова задача /19-та/ грешно са отговорили 1073 четвъртокласници.
Анализът показва, че образователните изисквания за 4 клас по математика са изпълнени – учениците познават принципите за записването на числата в десетична бройна позиционна система, имат формирани умения за сравняване на естествени числа, намиране на по-малко и по-голямо от няколко дадени. Знаят правилата за четирите аритметични и умеят да ги прилагат. Геометричните знания са предимно емперични и са свързани най-вече с разпознаването на основните фигури. Средният бал по математика за областта е 76.25%, което е с 0. 16 т. по-малко от миналата година.
Повишение от 0.30 точки, или 81,65% при 80.15% за предходната учебна година бележат резултатите от външното оценяване по „Човекът и обществото”. Учениците имат формирани знания за безопасността на движението по пътищата и гражданска защита. Познават характерните особености на природата, труда на хората в основните географски области на страната, основни събития, велики личности от родната история, държавното устройство. Най-много – 31.35%, от четвъртокласниците са се затруднили при въпроса за определянето на столицата на българската държава по времето на Асеневци.
Успеваемостта по „Човекът и прородата“е 82. 85%, при 86. 55% миналата година. Учениците са показали високи постижения при въпросите с практическа насоченост. Най-много четвъртокласници – 47.26%, са срещнали затруднения при задача 4 – групиране на растения по даден признак. Учениците са се затруднили при задача от същия тип и миналата година, но процентът грешни отговори за тази учебна година е почти двойно по-висок.
Самото провеждане на изпитванията е протекло нормално, като не са възникнали непреодолими трудности и проблеми в училищата, ангажирани с външното оценяване.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА