Четвъртокласници от ХІ ОУ „Христо Ботев“ станаха част от международното изследване на уменията за четене PIRLS /Progress in International Reading Literacy Study/. Авторитетното проучване, провеждащо се през 5 години в 60 държави в света, отчита тенденциите в постиженията на учениците и измерва способностите и да разбират съдържанието на различни текстове.
Благоевградското ХІ ОУ, избрано на случаен принцип, бе единственото училище в областта от общо 150-те в цялата страна, включени в изследването. Преди препитването, което бе анонимно, 21 ученици от 4 „а“ клас получиха специални текстови книжки, разделени на 2 блока – с научнопопулярен и художествен текст. Самият изпит бе разделен на 2 части от по 40 минути плюс анкета, като учениците имаха за задача да прочетат непознатите за тях текстове и да отговорят на отворените и затворени въпроси. Накрая Центърът за контрол и оценка на качеството на училищното образование към МОН ще анализира доколко българските четвъртокласници умеят да търсят и извличат определена информация, да извеждат преки заключения, да интерпретират и обобщават идеи.
„Децата не бяха притеснени, а по-скоро любопитни. Беше им интересно, забавно и след края коментираха помежду си текстовете“, разказа класният ръководител на четвъртокласниците Красимира Смилкова.
Помощник-директорът на ХІ ОУ Димитър Колев допълни, че някои от текстовете, особено научнопопулярните, били толкова завладяващи, че и самият той се зачел с интерес. Д. Колев разказа и че за целта на изследването били разработени не само тестови книжки и анкета за учениците, а специални въпросници попълвали родителите на децата, учителите и директорът.
Очаква се международният доклад от поредния цикъл на изследването да бъде публикуван в края на 2017 г.