Топ теми

Искат преструктуриране на помощните училища, директорите притеснени

Представители на 35 от общо 46 помощни училища от цялата страна си дадоха среща в Благоевград. Поводът за тридневния дебат е новият закон за предучилищното и училищното образование, влизащ в сила от 1 август тази година. Съгласно новата законова уредба помощните училища трябва да се преобразуват в центрове за специална образователна подкрепа.

„Законът дава едногодишен гратисен период, в който да бъде подготвено на практика преобразуването на учебните заведения. Не сме сигурни дали това време ще ни стигне. Притесненията ни са свързани и с новите учебни планове, структурирането на обществените съвети, финансирането, държавните образователни стандарти, които все още не са готови. Искаме да разберем как ще се осъществи преминаването на децата със специални образователни потребности към общообразователните училища, а на практика ще бъдат подкрепяни в средата, която ще осигуряват преобразуваните в центрове помощни училища”, конкретизира част от притесненията на колегите си символичният домакин на срещата Магдалена Ковачка, директор на ПУ „Св. Паисий Хилендарски”, в което през изминалата учебна година са обучавани 83-ма ученици, от които 12 новопостъпили.

Още след първия ден от обсъжданията в сряда гилдията бе формулирала и конкретни въпроси към МОН. За да изслуша педагозите и специалистите, вчера в Благоевград пристигна експертът в дирекция ДОПР /Достъп до образование и подкрепа за развитието/ Илияна Кехайова. Още с идването си тя поясни, че не може да дава изявления, без това предварително да е съгласувано с пресцентъра на МОН, и се застрахова, че едва ли ще може да отговори на всичките въпроси, но ще опише всичко, за да го предаде на директора на дирекция ДОПР Грета Ганчева.

Относно настоятелните питания на педагозите за дълго чакания стандарт за приобщаващо образование министерската пратеничка размаха обемиста папка и обяви, че той е в заключителна фаза, но този за финансирането все още не е готов. Експертката успокои присъстващите, че все пак имат 1 година да се преструкурират, но ги посъветва да са готови до 31 май 2017 г., за да можело министерството да разгледа всички документи накуп и да издаде обща заповед за преобразуването им.

От разясненията на Ил. Кехайова стана ясно, че след началото на предстоящата учебна година на помощните училища ще им бъде направена външна оценка. И за да бъде тя наистина външна и независима, щяла да бъде възложена по реда на Закона за обществените поръчки.

„Идеята е да получим обективно становище какво е направено, какви са насоките ви“, обясни експертката, а присътващите започнаха да коментират един през друг. „Всички сме объркани и не знаем какво ще стане. Нормативната база изпреварва случващото се при вас, но нека да стартира, а практиката ще покаже какво е добро“, призна Ил. Кехайова.

Директорите поискаха да разберат дали преди да се пристъпи към оценяване и преобразуване ще има оптимизация на помощните училища, т.е. закриването на тези с малко ученици, а експертката отговори, че няма ясен отговор на 100%. Присъстващите изказаха и своите притеснения за това как деца със СОП ще се водят ученици в масовите училища, а ще получават специална образователна подкрепа при тях.

Директорка на софийско ПУ сподели как в някои от столичните училища се обучават по 30-40 деца със СОП. „Вашата работа е в точно в това – да убеждавате родителите. Общообразователното училище също няма интерес да работи с тези деца, защото няма условия“, анализира експертката, при което в залата се чуха много реплики. Тя призова присъстващите да дадат път на новото, както и че имало 1 година, за да се види как ще тръгнат нещата в образованието. 

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *